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Children of Morta – Découverte de la nouvelle version alpha

Children of Morta, du pixel art au top.

Découverte de la nouvelle version alpha de Children of Morta, jeu d’action financé par une campagne réussie via Kickstarter. On y incarne les membres de la famille Bergson et qui vont devoir découvrir ce qui se cache derrière les évènements tragiques qui polluent leur eau et transforme les animaux en créatures féroces. Le jeu est assez simple à prendre en main et le plaisir est immédiat malgré quelques premiers combats assez difficiles et impitoyables. On a le temps de bien comprendre les mécanismes de base du jeu et de découvrir 3 styles de gameplay résolument différents entre le combattant au bouclier, l’archère et l’assassin.

La nouvelle version alpha de Children of Morta recèle de nombreuses surprises et elle nous offre énormément de variantes pour peu que l’on y joue assez longtemps et que l’on aime explorer les niveaux (4-5 heures au minimum). On commence dans un donjon comprenant 4 niveaux et il ne sera pas aisé d’en sortir vivant car les ennemis sont rapides et sournois. Les potions de vie restent des denrées rares et il faudra avoir de bons réflexes pour éviter tous les projectiles et autres attaques. On peut fort heureusement découvrir des artefacts uniques qui nous permettront de mieux nous battre ou alors de reprendre de la vie au début de chaque niveau. Ils sont variés et il faudra parfois faire certains choix car on ne peut avoir qu’un seul objet disposant d’une compétence active. Il est toutefois possible de cumuler plusieurs objets disposant d’attributs passifs.

Les ajouts de la nouvelle version sont importants et on commence à deviner un peu mieux ce que veulent faire Deadmage avec Children of Morta. On a toujours accès qu’à la première zone avec un tout nouveau boss particulièrement fun à combattre. On récolte également des âmes qui nous permettront d’obtenir des buffs temporaires. Une fois le niveau terminé, on perd les âmes donc à vous de les utiliser immédiatement. Il est désormais possible de crafter des objets que l’on conserve au fur et à mesure de nos runs.

Children of Morta est toujours aussi sublime que ce soit au niveau de la réalisation sonore et graphique. C’est vraiment la meilleure utilisation de pixel art en matière de jeu vidéo que j’ai pu voir depuis des années. Les contrôles sont assez difficiles à prendre en main avec une manette Xbox One mais on fini par s’y habituer et à mieux viser les ennemis tout en évitant les tirs et les pièges. Children of Morta est encore un poil buggé mais il y a déjà pas mal de patchs correctifs ce qui promet beaucoup!

Nouveautés:

Character Customization and Progression
– Character Upgrade Menu Altered: A new ability tree designed to allow players to manually unlock and upgrade character abilities has replaced the previous system of automatically gaining abilities on level up.
– Ability Runes Added. There are currently 5 – 6 runes for each ability slot of a character, each altering the way the ability behaves. Runes are dropped by dead enemies and can be found inside chests and other lootable objects during dungeon runs. All Ability Runes are removed upon returning home.
– Inventory Slots Added: Each character can equip up to two items. Items are shared among the family and can be equipped to multiple characters at once.
– Characters can now upgrade unique passive abilities.

Crafting and Resources
– Schematics and Crafting Added: Ring and Amulet schematics can now be found during dungeon runs. A new menu at home allows Uncle Ben to craft and upgrade these items for Common and/or Rare Gems. Schematics are gained from resolving in-dungeon events, defeating bosses and Challenge Rooms as well as a small chance from opening chests.
– Resource Altered: Crystals have been replaced by Common and Rare Gems. This new currency is used primarily in crafting and stacks between dungeon runs.
– Resource Added: Souls are a special resource limited to one dungeon run that can now be harvested from dead enemies. Soul count resets upon returning home.
– Destructibles Added: Destructible objects now exist in dungeons with a chance to release gems, health globes, and Ability Runes.

Events/Encounters
– Small and Giant Chests Added: These new chests reward gems, health globes, and runes. Giant chests require a soul to unlock, but have a small chance to drop schematics.
– Interactable Objects Added: New objects scattered throughout dungeons (dead corpses, broken wagons, etc.) can be interacted with a chance for an item of use to drop.
– Sacred Shrines Added: Sacred Shrines now rest in dungeons. Activating them at the expense of Souls provides various temporary boosts.
– Narrative Events and Quests Added: An additional four Narrative Events and Quests have been added to the Caeldippo Caves.
– New Gameplay Event Added: A new puzzle-focused event can now be found.
– Challenge Room Encounter Added: Challenge Rooms now have a chance to spawn a mini-boss instead of enemy waves. Mini-bosses are a weakened version of the previous Boss Monster.
– Caeldippo Cave Boss Added: The rightful boss has now appeared, replacing his vicious minion!
– Anai-Daya Chamber (Boss Room) Updated: The boss room has received a major visual upgrade to create a more epic environment to combat in!
– Dark Corruption Portals Added: Corrupted portals have a small chance to appear from defeated enemies that continue to spawn Corrupted enemies in the location to keep a dungeon from ever feeling too safe.
– Enemy Added: Dark Worm
– Additional Environmental Hazard Combinations Added
– Summoning Circles now appear more organically in the environment instead of in a particular room.

Bergson Home
– Sanctuary Added: Dungeons are now accessible through portals in the Sanctuary below the Bergson’s house. The Sanctuary can be accessed by clicking on the fireplace in the house.
– Mental Bubbles Added: Gain insight into the family’s well being by clicking on them in the house to see their thoughts.

Misc
– Improved Camera System: Improved performance for Event Rooms and special camera movements that now allow bosses and key objects to remain visible during encounters.
– Better pixel perfect interpretation implemented for enhanced visuals and improved performance.
– Various bugs and issues solved.
– Numerous balance changes

Vidéo:

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